A comparative study of the teacher education system of Iran and South Korea based on the recruitment and training process

Document Type : Original Article

Author

Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

Abstract

Studying teacher education systems in different societies and using their experiences can be effective in developing teacher education systems in different countries. the aim of this research is to compare the teacher education system of Iran and South Korea. For this purpose qualitative comparative research method has been used. The research sample includes two countries, Iran and South Korea, which were selected based on the strategy of "different social systems, similar educational outputs". In order to collect data, the method of library studies have been used. The findings of the research indicate that in the teacher education system of both countries, regarding the professional and general qualifications for recruiting, the use of special centers and universities for teacher training, and the topics and content. There are similar curricula. On the other hand, the teacher education system of the selected countries in relation to the standards and qualifications required to enter the teacher education centers, the process of providing a license or certificate of professional activity to teachers, and the strategies and methods used for teaching together with each other. They are fundamentally different. Based on the findings of the research, it is suggested to the teacher education planners of Iran to review the qualifications and competencies required to enter teacher training centers and universities in order to attract talented people with high educational records. And review the process of providing the professional activity certificate and predict and plan it in the form of level one and level two certificates.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

مطالعه تطبیقی نظام تربیت معلم ایران و کره جنوبی با تاکید بر فرایند جذب و آموزش

Author [Persian]

  • محمدتقی رودی
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Abstract [Persian]

مطالعه نظام‌ تربیت معلم در جوامع گوناگون و بهره‌گیری از تجارب آنان می‌تواند بر رشد حرفه ای معلمان اثرگذار باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی نظام تربیت معلم ایران و کره جنوبی است. روش پژوهش، تطبیقی کیفی ، جامعه شامل کلیه کشورهای جهان و نمونه منتخب - ایران و کره جنوبی - بر اساس استراتژی "نظام‌های اجتماعی متفاوت، برون‌دادهای آموزشی مشابه" انتخاب شده‌اند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از روش مطالعات کتابخانه‌ای و برای یافتن اسناد و منابع از پایگاه-های اطلاع رسانی بین المللی و ایران استفاده شده است. تحلیل اطلاعات نیز بر اساس الگوی بردی انجام شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که در نظام تربیت معلم هر دو کشور در مواردی همچون توجه به صلاحیت‌های حرفه‌ای و عمومی برای جذب و استخدام، بهره‌گیری از مراکز و دانشگاه‌های ویژه تربیت معلمان، و موضوعات و محتوای برنامه‌های درسی تربیت معلم شباهت وجود دارد. از طرف دیگر نظام تربیت معلم کشورهای منتخب در رابطه با استانداردها و صلاحیت‌های مورد نیاز برای ورود به مراکز تربیت معلم، فرایند ارائه مجوز یا گواهینامه فعالیت حرفه‌ای به معلمان، و راهبردها و روش‌های مورد استفاده برای آموزش ضمن خدمت با یکدیگر تفاوت اساسی دارند. بر اساس یافته‌های پژوهش به برنامه‌ریزان تربیت معلم ایران پیشنهاد می‌شود صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز برای ورود به مراکز و دانشگاه‌های تربیت معلم را مورد بازنگری قرار دهند. هچنین فرایند استخدام و ارائه گواهینامه فعالیت حرفه‌ای را در قالب گواهینامه سطح یک و سطح دو تعریف و برنامه‌ریزی نمایند.

Keywords [Persian]

  • نظام تربیت معلم
  • آموزش معلمان
  • آموزش ضمن خدمت
  • ایران
  • کره جنوبی

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 07 December 2023
  • Receive Date: 23 July 2023
  • Revise Date: 15 November 2023
  • Accept Date: 07 December 2023