Document Type : Original Article
Authors
1 lorestan university
2 دانشگاه لرستان
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
رایانش ابری فناوری نوینی است که با ارائه نرم افزار، زیر ساخت، و پلتفرم به عنوان سرویسهای اینترنتی به طوری چشمگیر مورد توجه نظام های آموزشی مدرن قرار گرفته است . هدف پژوهش حاضر ، بررسی یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رایانش ابری در مدارس مجازی ایران و سنگاپور به عنوان فناوری جانشین وب ۲ از منظر تطبیقی است. روش پژوهش تطبیقی و روش گردآوری دادهها در بخش کیفی، اسنادی و در بخش کمی ، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها، در بخش کیفی از کدگذاری و در بخش کمی از معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان دادند که از جمله شباهت های بین دو کشور می توان به توسعه نرم افزارها و اپلیکیشن های یادگیری الکترونیکی و اعتماد و صداقت در تولید محتوا اشاره نمود. هم چنین سه تفاوت اصلی بین نظام آموزشی ایران با سنگاپور عبارتند از زیرساخت شبکه ای، مدیریت و ابزار تعامل و ارتباط. با توجه به یافته ها به برنامه ریزان نظام آموزشی ایران توصیه می گردد از منابع آموزشی متنوع و با کیفیت بالا استفاده کنند. همچنین، برنامههای آموزشی قابل تنظیم و شخصیسازی شوند. برای پیادهسازی و اجرای موفق یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رایانش ابری ایجاد زیرساختهای مناسب، امنیت دادهها و حفظ حریم خصوصی وآموزش و آمادهسازی معلمان برای استفاده از تکنولوژی ضرورت دارد.