مطالعه تطبیقی دروس دوره کارشناسی ارشد آموزش فنی و حرفه‌ای در دانشگاه‌های منتخب آمریکا، آلمان، استرالیا و مالزی

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student, Department of Education, Branch of Science and Research, Islamic Azad University,Tehran, Iran

2 Prof. Department of Education, Hormorzghan University, Bandar Abbas , Iran

3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Department of Education, Science and Research Branch , Islamic Azad University, Tehran, Iran

10.22034/ijce.2024.422160.1538

Abstract

هدف این مقاله مطالعه تطبیقی دروس دوره کارشناسی‌ارشد آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای در ایالات‌متحده آمریکا، آلمان، استرالیا و مالزی است. رویکرد پژوهش تطبیقی‌کیفی، روش جمع‌آوری داده‌ها اسنادی و با روش تجزیه‌وتحلیل و ارائه نتایج، ناحیه‌ای جرج بردی است. سطح تحلیل و واحد مشاهده تحقیق «کلان» (کشور) و استراتژی انتخاب نمونه «نظام‌های اجتماعی متفاوت، نتایج آموزشی مشابه» بر اساس رویکرد «آشنا سازی غریبه‌ها» است. یافته‌های تحقیق نشان‌دهنده تشابه در اختصاص درس به سه موضوع «اصول تدریس»، «برنامه درسی» و «فلسفه» در دانشگاه‌های مورد مطالعه کشورهای ایالات متحده آمریکا، استرالیا، آلمان و مالزی است. هم‌چنین یافته‌ها نشانگر تفاوت در عنوان و تعداد دروس مرتبط به موضوعات فناوری، ارزشیابی، مدیریت در آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، مسائل و چالش‌ها در آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، آموزش بزرگسالان، پژوهش در آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، کارآموزی، سمینار و پایان نامه، روانشناسی و مشاوره است. به عنوان مثال دانشگاه‌های تون حسین اون مالزی و فنی مونیخ آلمان در اختصاص عنوان درس «مدیریت آموزش فنی‌وحرفه‌ای»؛ دانشگاه‌های ویسکانسین-استوت ایالات متحده آمریکا و فنی مونیخ در عنوان درس «مدیریت منابع» دارای تشابه هستند، دانشگاه موناش استرالیا «مدیریت برنامه درسی» و «مدیریت در آموزش‌وپرورش» که دروس با عنوان‌های کلی‌تری هستند را در جدول دروس رشته قرار داده است؛ درحالی‌که دانشگاه فلوریدای مرکزی ایالات متحده آمریکا، درسی مرتبط با این موضوع در نظر نگرفته است. پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای ایران، دروس با موضوعات‌ اصول تدریس، فلسفه، فناوری، ارزشیابی، مدیریت ، برنامه درسی، مسائل و چالش‌ها ، آموزش بزرگسالان، کارآموزی، سمینار و پایان نامه، روانشناسی و مشاوره در آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای را در محتوای برنامه درسی این دوره تحصیلی بگنجانند.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

مطالعه تطبیقی دروس دوره کارشناسی ارشد آموزش فنی و حرفه‌ای در دانشگاه‌های منتخب آمریکا، آلمان، استرالیا و مالزی

Authors [Persian]

  • ندی دیده ور 1
  • نعمت اله موسی پور 2
  • غلامرضا یادگارزاده 3
  • معصومه السادات ابطحی 4
1 دانشجوی دکتری ، گروه علوم تربیتی ، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ،واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2 استاد، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه هرمزگان ، بندر عباس ، ایران
3 استادیار ، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران ، ایران
4 استادیار ، گروه علوم تربیتی ، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
Abstract [Persian]

هدف این مقاله مطالعه تطبیقی دروس دوره کارشناسی‌ارشد آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای در ایالات‌متحده آمریکا، آلمان، استرالیا و مالزی است. رویکرد پژوهش تطبیقی‌کیفی، روش جمع‌آوری داده‌ها اسنادی و با روش تجزیه‌وتحلیل و ارائه نتایج، ناحیه‌ای جرج بردی است. سطح تحلیل و واحد مشاهده تحقیق «کلان» (کشور) و استراتژی انتخاب نمونه «نظام‌های اجتماعی متفاوت، نتایج آموزشی مشابه» بر اساس رویکرد «آشنا سازی غریبه‌ها» است. یافته‌های تحقیق نشان‌دهنده تشابه در اختصاص درس به سه موضوع «اصول تدریس»، «برنامه درسی» و «فلسفه» در دانشگاه‌های مورد مطالعه کشورهای ایالات متحده آمریکا، استرالیا، آلمان و مالزی است. هم‌چنین یافته‌ها نشانگر تفاوت در عنوان و تعداد دروس مرتبط به موضوعات فناوری، ارزشیابی، مدیریت در آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، مسائل و چالش‌ها در آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، آموزش بزرگسالان، پژوهش در آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، کارآموزی، سمینار و پایان نامه، روانشناسی و مشاوره است. به عنوان مثال دانشگاه‌های تون حسین اون مالزی و فنی مونیخ آلمان در اختصاص عنوان درس «مدیریت آموزش فنی‌وحرفه‌ای»؛ دانشگاه‌های ویسکانسین-استوت ایالات متحده آمریکا و فنی مونیخ در عنوان درس «مدیریت منابع» دارای تشابه هستند، دانشگاه موناش استرالیا «مدیریت برنامه درسی» و «مدیریت در آموزش‌وپرورش» که دروس با عنوان‌های کلی‌تری هستند را در جدول دروس رشته قرار داده است؛ درحالی‌که دانشگاه فلوریدای مرکزی ایالات متحده آمریکا، درسی مرتبط با این موضوع در نظر نگرفته است. پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای ایران، دروس با موضوعات‌ اصول تدریس، فلسفه، فناوری، ارزشیابی، مدیریت ، برنامه درسی، مسائل و چالش‌ها ، آموزش بزرگسالان، کارآموزی، سمینار و پایان نامه، روانشناسی و مشاوره در آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای را در محتوای برنامه درسی این دوره تحصیلی بگنجانند.

Keywords [Persian]

  • دورة کارشناسی‌ارشد
  • آموزش فنی‌و‌‌حرفه‌ای
  • سرفصل دروس

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 24 February 2024
  • Receive Date: 24 October 2023
  • Revise Date: 09 December 2023
  • Accept Date: 24 February 2024