مطالعه تطبیقی نظام آموزشی روسیه و ایران: با تاکید بر برنامه درسی.

Document Type : Original Article

Author

10.22034/ijce.2024.419039.1533

Abstract

هدف این مطالعه بررسی تطبیقی نظام آموزشی روسیه و ایران بود. پژوهش حاضر از نظر ماهیت از نوع پژوهش های کیفی- مقایسه ایی، از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی، از نظر هدف در زمره پژوهش های کاربردی و از جهت روش، تطبیقی می باشد. نتایج نشان داد در بعد اهداف، سیاست ، دور ه های آموزش عمومی ، آموزش فنی و حرفه‌ای و تقویم و مواد درسی شباهت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد؛ برخی تشابهات شامل توجه به رشد همه جانبه فراگیران ، تمرکز در سیستم آموزشی، نقش مهم دولت و وزارت در سیاست‌گذاری آموزشی، مواد درسی مشابه ، برنامه کلاسی تقریبا مشابه ؛ ساختار آموزشی می‌باشد؛ اما از جمله مواردی که قابل تامل است؛ اختیار عمل در تهیه برنامه آموزشی ؛ مسئولیت مقامات منطقه ای در تدوین و اجرای برنامه‌های منطقه ای ؛ مجوز ارائه برنامه در موضوعات خاص علوم انسانی و علوم طبیعی ؛ حمایت‌های مالی از پیش‌دبستانی‌ها ؛ تخصصی‌تر بودن برنامه معلمان پیش‌دبستانی؛ مواد درسی متفاوت (زبان خارجه در دوره ابتدایی)؛ حق انتخاب زبان مادری حتی برای امتحان نهایی ؛ استفاده از صنعت گران و کارآفرینان در سیستم آموزشی روسیه ( آموزش فنی حرفه‌ای ) می‌باشد.در ایران نیز تربیت یکپارچه عقلی، ایمانی، علمی، عملی و اخلاقی (بیان شده در اسناد) و توجه به ساحت های شش گانه نظام تعلیم و تربیت رسمی و جلوگیری از تک بعدی بودن، ساعات تدریس مناسب مدارس دیده می شود.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

مطالعه تطبیقی نظام آموزشی روسیه و ایران: با تاکید بر برنامه درسی.

Author [Persian]

  • داود میرزائی فر
Abstract [Persian]

هدف این مطالعه بررسی تطبیقی نظام آموزشی روسیه و ایران بود. پژوهش حاضر از نظر ماهیت از نوع پژوهش های کیفی- مقایسه ایی، از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی، از نظر هدف در زمره پژوهش های کاربردی و از جهت روش، تطبیقی می باشد. نتایج نشان داد در بعد اهداف، سیاست ، دور ه های آموزش عمومی ، آموزش فنی و حرفه‌ای و تقویم و مواد درسی شباهت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد؛ برخی تشابهات شامل توجه به رشد همه جانبه فراگیران ، تمرکز در سیستم آموزشی، نقش مهم دولت و وزارت در سیاست‌گذاری آموزشی، مواد درسی مشابه ، برنامه کلاسی تقریبا مشابه ؛ ساختار آموزشی می‌باشد؛ اما از جمله مواردی که قابل تامل است؛ اختیار عمل در تهیه برنامه آموزشی ؛ مسئولیت مقامات منطقه ای در تدوین و اجرای برنامه‌های منطقه ای ؛ مجوز ارائه برنامه در موضوعات خاص علوم انسانی و علوم طبیعی ؛ حمایت‌های مالی از پیش‌دبستانی‌ها ؛ تخصصی‌تر بودن برنامه معلمان پیش‌دبستانی؛ مواد درسی متفاوت (زبان خارجه در دوره ابتدایی)؛ حق انتخاب زبان مادری حتی برای امتحان نهایی ؛ استفاده از صنعت گران و کارآفرینان در سیستم آموزشی روسیه ( آموزش فنی حرفه‌ای ) می‌باشد.در ایران نیز تربیت یکپارچه عقلی، ایمانی، علمی، عملی و اخلاقی (بیان شده در اسناد) و توجه به ساحت های شش گانه نظام تعلیم و تربیت رسمی و جلوگیری از تک بعدی بودن، ساعات تدریس مناسب مدارس دیده می شود.

Keywords [Persian]

  • نظام آموزشی روسیه
  • نظام آموزشی ایران
  • دوره‌های تحصیلی
  • برنامه درسی

Articles in Press, Corrected Proof
Available Online from 25 April 2024
  • Receive Date: 02 October 2023
  • Revise Date: 22 January 2024
  • Accept Date: 25 April 2024