A comparative study of the right to educational justice based on Shia jurisprudence in Iranian law and international documents

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student, Department of Public Law, Sari Branch, Islamic Azad University of Sari, Iran

2 Assistant Professor, Department of Public Law, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran

3 Assistant Professor, Department of Law, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran

10.22034/ijce.2023.401617.1496

Abstract

The right to educational justice establishes a link between freedom, justice, human rights and development; Because education is not a "privilege" but a "human right". This means that the right to education without any discrimination is legally guaranteed for everyone and governments are obliged to respect and implement the fair right to education. In this way, mechanisms have been built to hold governments accountable for the violation or deprivation of the right to educational justice. Based on this argument, stopping on the issue of "right to educational justice" depends on the answers to important issues that will be mentioned below. What are the contents of the right to educational justice? How is the right to educational justice considered in Iranian laws and international documents? The research findings show that first; The right to education justice, in addition to being included in the second generation of human rights (economic, social and cultural rights), is a fundamental factor in the complete and effective realization of the first generation of human rights (civil and political rights) and the third generation of human rights (rights interdependence) is especially the right to development, whose interaction with non-governmental education is inevitable; secondly; In both domestic and international legal documents, the right to education justice as a right that fluctuates between two types of "right to be" and "right to have", which includes a spectrum of government intervention and non-interference.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

بررسی تطبیقی حق بر عدالت آموزشی بر مبنای فقه شیعه در حقوق ایران و اسناد بین المللی

Authors [Persian]

  • علیرضا درزی بورخانی 1
  • علی بابایی مهر 2
  • رضا نصیری لاریمی 3
1 دانشجوی دکتری ،گروه حقوق عمومی ، واحد ساری ، دانشگاه آزاد اسلامی ساری ، ایران
2 استادیار ، گروه حقوق عمومی ، واحد چالوس ،دانشگاه آزاد اسلامی ، چالوس، ایران
3 استادیار گروه حقوق ، واحد ساری ،دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری ، ایران
Abstract [Persian]

حق بر عدالت آموزشی، میان آزادی، عدالت، حقوق بشر و توسعه پیوند برقرار می‌نماید؛ چرا که آموزش و تحصیل نه یک «امتیاز» بلکه یک «حقِ انسانی» است. بدین‌معنا که حق بر آموزش بدون هیچ تبعیضی برای همگان به لحاظ قانونی تضمین شده است و دولت‌ها موظف هستند تا حق عادلانه بر آموزش را با احترام حمایت نموده و به منصه‌ی اجرا بگذارند. به نحوی که در این راستا، سازوکارهایی برای پاسخگو نمودن دولت‌ها در قبال نقض یا محرومیت از حق بر عدالت آموزشی تعبیه شده است. مبتنی بر این استدلال، توقف بر موضوع «حق بر عدالت آموزشی» در گرو پاسخ به مسائل مهمی می‌باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. محتویات حق بر عدالت آموزشی چیست؟ حق بر عدالت آموزشی در حقوق ایران و اسناد بین المللی چگونه مد نظر قرار گرفته‌ است؟ یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که اولا؛ حق بر عدالت آموزش علاوه بر این که در زمره نسل دوم حقوق بشر (حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) قرار می گیرد، عاملی اساسی در تحقق کامل و موثر نسل اول حقوق بشر (حقوق مدنی و سیاسی) و نسل سوم حقوق بشر (حقوق هم بستگی) به ویژه حق بر توسعه نیز می باشد که تعامل آن با آموزش و پرورش غیر دولتی اجتناب ناپذیر است ثانیا؛ در اسناد حقوقی اعم از داخلی و بین المللی حق بر عدالت آموزش به عنوان حقی که در حد وسط بین دو نوع «حق بودن» و «حق داشتن» در نوسان بوده که طیفی از دخالت و عدم دخالت دولت را شامل می‌شود

Keywords [Persian]

  • عدالت آموزشی
  • حق آموزشی
  • اسناد بین الملل
  • حقوق ایران

Articles in Press, Corrected Proof
Available Online from 25 April 2024
  • Receive Date: 10 June 2023
  • Revise Date: 10 September 2023
  • Accept Date: 14 November 2023