Document Type : Original Article
Authors
1 Farhangian University of Kurdistan
2 English Department, Faculty of Language and Literature, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
3 English Department,, Faculty of Humanities, University of Zanjan, Zanjan, Iran.
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
برنامه درسی در آموزش مکالمهمحور بر اساس مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده و بر مشارکت فعال یادگیرنده در فرآیند یادگیری تأکید دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی الگوی آموزش مکالمهمحور بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان ابتدایی ایرانی بود. بدین منظور، 44 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در گروه آزمایش، آموزش مکالمهمحور انجام گرفت و برای جمعآوری دادههای کمی از پرسشنامه تفکر انتقادی دانشآموزان ایرانی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اجرای آموزش مکالمهمحور بر مهارتهای تفکر انتقادی شرکتکنندگان تأثیر معناداری دارد. در مرحله کیفی مطالعه، چند شرکت کننده در گروه آزمایش تجربیات شخصی خود را از دوره به اشتراک گذاشتند که نشان دهنده نگرش و ادراکات مثبت آنها نسبت به روش تدریس مکالمهمحور بود. علاوه بر این، مشخص شد که یادگیری مبتنی بر مکالمه با تأکید بر یادگیری در محیطهای واقعی و تشویق دانشآموزان به ارائه دیدگاههای خود همزمان با احترام به نظرات دیگران، به یادگیرندگان احساس مالکیت بر فرآیند یادگیری را میدهد. به عبارت دیگر، دانشآموزان در گروه آزمایش فعالانه در بحثهای کلاسی شرکت میکردند، در حالی که در گروه کنترل، دانشآموزان منفعل بودند و مشارکت کمتری در موضوعات درسی داشتند و به جای طرح سؤالات بیشتر، به دنبال یافتن پاسخ برای سؤالات مطرح شده بودند.
Keywords [Persian]