Dialogue-Based Education and Critical Thinking: A Case Study of Iranian Primary Students

Document Type : Original Article

Authors

1 Farhangian University of Kurdistan

2 English Department, Faculty of Language and Literature, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran

3 English Department,, Faculty of Humanities, University of Zanjan, Zanjan, Iran.

10.22034/ijce.2023.402061.1499

Abstract

The syllabus in Dialogue-based education emphasizes the learner's active participation in the learning process and is based on cultural, social, and political issues. The aim of the present study was to determine the effectiveness of the dialogue-based education model on the critical thinking skills of Iranian primary students. In so doing, 44 students were selected from the population using multistage cluster sampling. The Dialogue-Based Education Model was implemented to instruct the experimental group, and the Critical Thinking Questionnaire for Iranian Primary Students was employed to collect the data. The study's findings showed that the implementation of dialogue-based education significantly affected the participants' critical thinking skills. In the qualitative phase of the study, several participants in the experimental group shared their personal experiences of the course signifying their positive attitudes and perceptions towards the dialogue-based teaching method. Moreover, it was revealed that dialogue-based learning gives the learners a sense of ownership of the learning process by putting emphasis on learning in real contexts and encouraging the students to propose their own views while respecting those of others. In other words, students in the experimental group actively participated in classroom discussions, while in the control group, the students were passive and less involved in the course subjects, and rather than asking further questions, they were looking for answers to the questions.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

آموزش مکالمه محور و تفکر انتقادی: مطالعه موردی دانش‌آموزان ایرانی مقطع ابتدایی

Authors [Persian]

  • صابر منصوری 1
  • محمد احمدنژاد 2
  • الهام محمدی 3
1 Farhangian University of Kurdistan
2 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
Abstract [Persian]

برنامه درسی در آموزش مکالمه‌محور بر اساس مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده و بر مشارکت فعال یادگیرنده در فرآیند یادگیری تأکید دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی الگوی آموزش مکالمه‌محور بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان ابتدایی ایرانی بود. بدین منظور، 44 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در گروه آزمایش، آموزش مکالمه‌محور انجام گرفت و برای جمع‌آوری داده‌های کمی از پرسشنامه تفکر انتقادی دانش‌آموزان ایرانی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که اجرای آموزش مکالمه‌محور بر مهارت‌های تفکر انتقادی شرکت‌کنندگان تأثیر معناداری دارد. در مرحله کیفی مطالعه، چند شرکت کننده در گروه آزمایش تجربیات شخصی خود را از دوره به اشتراک گذاشتند که نشان دهنده نگرش و ادراکات مثبت آنها نسبت به روش تدریس مکالمه‌محور بود. علاوه بر این، مشخص شد که یادگیری مبتنی بر مکالمه با تأکید بر یادگیری در محیط‌های واقعی و تشویق دانش‌آموزان به ارائه دیدگاه‌های خود همزمان با احترام به نظرات دیگران، به یادگیرندگان احساس مالکیت بر فرآیند یادگیری را می‌دهد. به عبارت دیگر، دانش‌آموزان در گروه آزمایش فعالانه در بحث‌های کلاسی شرکت می‌کردند، در حالی که در گروه کنترل، دانش‌آموزان منفعل بودند و مشارکت کمتری در موضوعات درسی داشتند و به جای طرح سؤالات بیشتر، به دنبال یافتن پاسخ برای سؤالات مطرح شده بودند.

Keywords [Persian]

  • آموزش مکالمه‌محور
  • آموزش متعارف
  • تفکر انتقادی
  • دانش‌آموزان ابتدایی

Articles in Press, Corrected Proof
Available Online from 25 April 2024
  • Receive Date: 13 June 2023
  • Revise Date: 01 October 2023
  • Accept Date: 14 November 2023