Document Type : Original Article
Authors
1 استادیار وعضوهیات علمی دانشکده مدیریت تهران مرکز،تهران،ایران
2 استادیاروعضوهیات علمی دانشکده مدیریت تهران مرکز،تهران،ایران
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
کاوه تیمورنژاد،محمدرضا ربیعی مندجین،بهزاد دشتی ساری درق
افزایش سطح رضایت مندی کارکنان یکی از دغدغه های دائمی مدیران در همه سازمان ها است. بر این اساس در طی چند دهه اخیر مدل های گوناگونی برای شناسائی عوامل اصلی موثر بر رضایت شغلی کارکنان تهیه و طراحی شده است. تنوع این مدل ها می تواند باعث سردرگمی مدیران سازمان ها برای انتخاب راهبردهای مناسب گردد. پژوهشگرانحاضر درصدد بررسی مولفه های الگوهای رضایت مندی کارکنان برای ارائه یک مدل نسبتا جامع در سازمان های ایران می باشند. روش تحقیق حاضر، تطبیقی کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا ، جامعه پژوهش دربردارنده کلیه مدل های رضایت شغلی و برای انتخاب مدل ها از روش نمونه گیری هدفمند استفاده گردید.یافتههایپژوهشحاضرنشاندادکهده مولفه توازن کار – زندگی، عوامل جمعیت شناختی ، احترام، رابطه با همکاران، ثبات شغلی، نظام پرداخت، موفقیت و پیشرفت، تنوع در شیوه های انجام کار ، رهبری موثر و بیمه سلامتی در اکثر مدلهایمنتخب به صورت مشترک وجود دارند.دیگر یافته تحقیق مبین آن است که دو مولفه نظام پرداخت و تنوع در شیوه های انجام کار حائز بیشترین اهمیت از نظر طراحان مدل ها هستند. با توجه به یافته ها ، مدل پیشنهادی برای سازمان های ایران شامل شش مولفه نظام پرداخت ، احترام، رابطه با همکاران، ثبات شغلی، موفقیت و پیشرفت ، و تنوع در شیوه های انجام کار تهیه و طراحی گردید.
Keywords [Persian]