The Relationship between Comparative Adult Basic Education Approaches and Poverty Alleviation in Selected Tay, H’mong, Dao and Black Thai Communities in Vietnam.

Document Type : Original Article

Authors

1 Visiting Scholar, Vietnam National University, University of Social Sciences and Humanities, Ha Noi, Vietnam / University of Dublin, Trinity College, Ireland

2 Professor, School of Education, University of Dublin, Trinity College, Ireland

Abstract

This paper examines two approaches to Adult Basic Education and their influence on accessing poverty alleviation resources in selected ethnic minority communities in Vietnam. In a multiple case study that relied heavily on structured and semi-structured interviews, investigations focused on the curricula, methodology, teacher / facilitator training, use of local languages, link to poverty alleviation and post-course use of literacy and literate environments by participants in each of the three selected case study communities.
Although there are numerous models and methods for implementing ABE programmes, this paper focuses on Reflect and the Government of Vietnam’s Adult Literacy Programme implemented by local education authorities. Reflect an approach developed by ActionAidis based on the theory of conscientisation, pioneered by Paulo Freire. Adult learners explore development challenges and these become the basis to be taught literacy and numeracy skills. Findings concentrate on: How do differences in ABE / literacy approaches impact on how specific ethnic minorities access specific poverty alleviation resources in Vietnam?

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

رابطه رویکردهای تطبیقی سوادآموزی پایه بزرگسالان و کاهش فقر در مناطق منتخب تای، هی مونک، دائو و جوامع بلک تایلندی در ویتنام

Authors [Persian]

  • کلمن پاتریک راس 1
  • کارمل اوسولیوان 2
1 استاد مهمان، دانشگاه ملی ویتنام، دانشگاه علوم اجتماعی و علوم انسانی وعضو هیات علمی ترینیتی کالج دانشگاه دوبلین،ایرلند
2 استاد دانشکده علوم تربیتی، ترینیتی کالج دانشگاه دوبلین، ایرلند
Abstract [Persian]

در این مقاله دو رویکرد سوادآموزی پایه بزرگسالان و تأثیر آنها بر دسترسی به منابع کاهش فقر در جوامع اقلیت های قومی انتخاب شده در ویتنام مورد بررسی قرار می گیرد. در یک مطالعه چند نمونه ای با استفاده از مصاحبه های ساختمند و نیمه ساختمند ، پژوهشگران برنامه درسی، روش تدریس، آموزش معلم / تسهیلگر، استفاده از زبان های محلی، پیوند با کاهش فقر و فایده عملی سواد و محیط های سواد آموزی را مورد بررسی قرار دادند. اگرچه مدل ها و روش های متعددی برای اجرای برنامه های آموزش پایه بزرگسالان وجود دارد، در این مقاله بر روش بازتاب و برنامه سواد بزرگسالان ویتنام که توسط مقامات آموزش و پرورش محلی اجرا می شود، تمرکز دارد. روش بازتاب رویکرد رشد یافته ای است که توسط سازمان غیر دولتی " کمک عملی " و بر اساس تئوری وجدان پائولو فرایر طراحی شده است. یادگیرندگان بالغ از طریق کشف چالش های رشد مهارت های سواد آموزی و یادگیری را فرا می گیرند. یافته های پژوهش نشان می دهد که چگونه تفاوت در رویکرد سوادآموزی پایه بزرگسالان بر دسترسی اقلیت های قومی به منابع خاص کاهش فقر در ویتنام تاثیر می گذارد

Keywords [Persian]

  • آموزش پایه بزرگسالان
  • بازتاب
  • کاهش فقر
  • ویتنام
  • اقلیت قومی
ActionAid Vietnam (2011)  Reflect in Vietnam. Ha Noi: ActionAid. Available from: http://www.reflect-action.org/vietnam [Accessed December 30 2011].
Barton, D. (1994) Globalisation and Diversification:Two opposing influences in local literacies. In: Language and Education. Vol 8, pp. 3-7.
Bryman, A.  (2008) Social Research Methods. Third Edition. Oxford: University Press.
Chambers, R. (2008) Revolutions in Development Inquiry. London: Earthscan.
Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007) Research Methods in Education. London: Routledge.
CSA- Country Social Analysis  (2009) Ethnicity and Development in Vietnam. Washington: The World Bank.
European Union (2005) EU SLLCRDP Final Report. Hanoi: EU Delegation.
Freire, P. (1973) Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum Books.
Kvale, S. (1996)  InterViews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Thousand Oaks: Sage.
LeCompte, M. and Preissle, J. (1993) Ethnography and Qualitative Design in Educational Research. London: Academic Press.
Lincoln, Y. S. and Guba. E. (1985) Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
Nguyen, Thi Thu Phuong and  Baulch, B. (2007) A review of ethnic minority politics and policies in Vietnam. Sussex, UK: Institute for Development Studies.
Robson, C. (2002) Real World Research: Second Addition. Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
Street B. V. and Lefstein A. (2008) Literacy:  An Advanced Resource Book. London: Routledge.
Street, B. V. (1994) What is meant by Local Literacies ?  Language and Education. Vol 8, pp. 9-17.
Swinkels, R. and Turk. C. (2006) ‘Explaining Ethnic Minority Poverty in Vietnam: a summary of recent trends and current challenges.’ Draft background paper for CEMA / MPI meeting on Ethnic Minority Poverty, September 28. Hanoi: World Bank.
Tashakkori, A. and Teddlie, C. (2009) Foundations of Mixed Methods Research. Thousand Oaks, CA : Sage.
Trudell, B. and Klass, A. (2010) Distinction, integration and identity: Motivations for local language literacy in Senegalese Communities. International Journal of Educational Development. Vol. 30, pp. 121-129.
Wedin, A. (2008) Literacy and Power-The cases of Tanzania and Rwanda. International Journal of Educational Development. Vol 28, pp. 754-763.
Yin, R. K. (2009) Case Study Research: Design and Methods (Fourth Edition). Thousand Oaks, CA: Sage.