واکاوی مولفه های گفتمان یادگیری در پداگوژی انتقادی مایکل اپل با تاکید بر کاربست در نظام آموزشی ایران

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد اصفهان (خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی، ، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه برنامه ریزی درسی،واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، ، اصفهان، ایران

3 دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد اصفهان (خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی، ، اصفهان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، واکاوی گفتمان یادگیری در پداگوژی انتقادی با تاکید بر دیدگاه مایکل اپل است. پداگوژی انتقادی نظریه نسبتا جدیدی در حوزه نظام تربیت و یادگیری مدرسه ای که در آن نابرابری و سکوت در یادگیری طرد و طنین‌های تازه‌ای از فهم‌ پذیر کردن لایه‌های عمیق و پنهان روابط درمدرسه نمایان می گردد. روش پژوهش، کیفی با بهره گیری از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف که جهت پاسخ به سوال اصلی پژوهش: 1- مولفه های گفتمان پداگوژی انتقادی اپل در رابطه با یادگیری چیست؟ 2- این گفتمان از چه ساختارها، بافت های موقعیتی و روابط متنی و بینامتنی تشکیل شده است؟ 3- تاثیرات متقابل این گفتمان با ساختارهای اجتماعی و نهادی بر چه بسترهایی استوار است؟ روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای- اسنادی است. جامعه آماری آن، کتاب های تالیفی مکتوب اپل است و نمونه های تحقیق به صورت هدفمند مرتبط با موضوع انتخاب شدند. بر اساس یافته های پژوهش، مولدمتن در فرآیند یادگیری به دنبال ایجاد ایده گفتمان سازی مبتنی بر گفت و گو، یادگیری منتقدانه، آینده نگر و یادگیری دموکراتیک با جهان برای دگرگون کردن آنها، همراه با ایجاد حس قرابت بوده که در تقابل با منافع صاحبان قدرت و سرمایه داری از طریق دانش در جامعه و مدرسه با پیاده سازی یادگیری بازاری، هوشمندی در یادگیری و توسعه یادگیری برابرساز، منجر به ظهور یادگیرندگانی انتقادی در یادگیری گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 آذر 1402
  • تاریخ دریافت: 28 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 23 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 23 آبان 1402