هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی اسناد وگزارشهای بینالمللی و اسنادفرادستی نظام آموزشی ایران به منظور شناسایی مؤلفههای رتبهبندی معلمان و تبیین سازوکاراثربخشی آن در مرحله شکلگیری نظام رتبهبندی معلمان در ایران است. روش تحقیق، تطبیقی، روش جمعآوری دادهها اسنادی -بر مبنای رویکرد بردی- و روش تحلیل دادهها، تحلیل محتوای مضمونی بوده است. یافتههای پژوهش آشکار ساخت که شباهت اسناد در3 مؤلفه«اهداف»، «سیاستها» و «راهبردها» و تفاوت آنها در4 مؤلفه «اصول و ارزشها»، «ساختارمسیرشغلی»، «حیطه عمل» و «پیشبینی چالشهای احتمالی» است که «پیش بینی چالشهای احتمالی» در اسنادبالادستی آموزش و پرورش ایران دیده نشده است. به منظور اثربخشی سازوکار رتبهبندی معلمان در ایران پیشنهاد میگردد؛ اهداف، سیاستها و راهبردها به صورت واضح، دقیق و با توجه به نیازهای واقعی جامعه هدف و ارزشهای فرهنگی رایج از طریق اجماع نظر و ایجاد فهم و ارزش مشترک تبیینگردد؛ بهعلاوه، با توجه به ماهیت حرفهای مدیران مدارس تعریف ساختارمسیرشغلی متمایز از معلمان به این موضوع مشروعیت میبخشد. به منظور ظهور پیامدها و نتایج مورد انتظار و مرتبط با اهداف، تعمیم دامنه شمول و بازنگری تعریف مدرسه و معلم در اسنادبالادستی نظام آموزشی ایران ضروری به نظر میرسد.
ابراهیمی, ام فروه, & عبداللهی, حسین. (1402). بررسی تطبیقی مؤلفه های رتبه بندی معلمان در اسناد آموزش بالادستی ایران و اسناد بین المللی. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی, (), -. doi: 10.22034/ijce.2023.387279.1483
MLA
ام فروه ابراهیمی; حسین عبداللهی. "بررسی تطبیقی مؤلفه های رتبه بندی معلمان در اسناد آموزش بالادستی ایران و اسناد بین المللی". فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی, , , 1402, -. doi: 10.22034/ijce.2023.387279.1483
HARVARD
ابراهیمی, ام فروه, عبداللهی, حسین. (1402). 'بررسی تطبیقی مؤلفه های رتبه بندی معلمان در اسناد آموزش بالادستی ایران و اسناد بین المللی', فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی, (), pp. -. doi: 10.22034/ijce.2023.387279.1483
VANCOUVER
ابراهیمی, ام فروه, عبداللهی, حسین. بررسی تطبیقی مؤلفه های رتبه بندی معلمان در اسناد آموزش بالادستی ایران و اسناد بین المللی. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی, 1402; (): -. doi: 10.22034/ijce.2023.387279.1483