بررسی تطبیقی مؤلفه های رتبه بندی معلمان در اسناد آموزش بالادستی ایران و اسناد بین المللی

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده


هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی اسناد وگزارش‌های بین‌المللی و اسنادفرادستی نظام آموزشی ایران به منظور شناسایی مؤلفه‌های رتبه‌بندی معلمان و تبیین سازوکاراثربخشی آن در مرحله شکل‌گیری نظام رتبه‌بندی معلمان در ایران است. روش تحقیق، تطبیقی، روش جمع‌آوری داده‌ها اسنادی -بر مبنای رویکرد بردی- و روش تحلیل داده‌ها، تحلیل محتوای مضمونی بوده است. یافته‌های پژوهش آشکار ساخت که شباهت اسناد در3 مؤلفه«اهداف»، «سیاست‌ها» و «راهبردها» و تفاوت آنها در4 مؤلفه «اصول و ارزش‌ها»، «ساختارمسیرشغلی»، «حیطه عمل» و «پیش‌بینی چالش‌های احتمالی» است که «پیش بینی چالش‌های احتمالی» در اسناد‌بالادستی آموزش و پرورش ایران دیده نشده است. به منظور اثربخشی سازوکار رتبه‌بندی معلمان در ایران پیشنهاد می‌گردد؛ اهداف، سیاست‌ها و راهبردها به صورت واضح، دقیق و با توجه به نیازهای واقعی جامعه هدف و ارزش‌های فرهنگی رایج از طریق اجماع نظر و ایجاد فهم و ارزش مشترک تبیین‌گردد؛ به‌علاوه، با توجه به ماهیت حرفه‌ای مدیران مدارس تعریف ساختارمسیرشغلی متمایز از معلمان به این موضوع مشروعیت می‌بخشد. به منظور ظهور پیامدها و نتایج مورد انتظار و مرتبط با اهداف، تعمیم دامنه شمول و بازنگری تعریف مدرسه و معلم در اسنادبالادستی نظام آموزشی ایران ضروری به نظر می‌رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 10 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 07 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 23 آبان 1402