بررسی تطبیقی سبک رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی ایران و دانشگاه های کانادا

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تطبیقی سبک رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی ایران و دانشگاههای کانادا بود. در این پژوهش، از روش تطبیقی با رویکرد ترکیبی (کیفی-کمی) استفاده شد. ابزار پژوهش در فاز کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته بود که با تکنیک گلوله برفی و بر اساس قانون اشباع تعداد 19 نفر صاحب نظر از دانشگاه های موردمطالعه به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و در فاز کمی از پرسشنامه محقق ساخته براساس داده‌های فاز کیفی استفاده شد و جامعه آمار شامل تمامی کارکنان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های موردمطالعه بود که 250 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. تجزیه وتحلیل داده های کیفی به‌صورت تحلیل محتوای مصاحبه ها، کدگذاری و استخراج کدها و مقوله ها و شناسایی ارتباط آن‌ها و استفاده از تکنیک دلفی، انجام شد، که نهایتاً 72 مفهوم در قالب 15 مقوله در ذیل چهار سبک رهبری تحول گرا، ساختارساز، خدمتگزار و بصیر طبقه‌بندی‌شده‌اند و از آمار استنباطی برای تحلیل کمی داده ها استفاده گردید. برای بررسی رابطه بین مقوله های مدل سبک های رهبری از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. براساس نتایج آن، مدل ارزیابی سازه های سبک های رهبری دانشگاه ها موردمطالعه از برازش مناسب برخوردار بود. برای بررسی میزان توجه دانشگاه به سبک های رهبری از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. یافته ها نشان داد دانشگاه های کانادایی بیشتر به سبک های رهبری تحول گرا، بصیر و خدمت‌گزار گرایش دارند، اما دانشگاه های آزاد به سبک رهبری ساختارساز گرایش دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 آذر 1402
  • تاریخ دریافت: 07 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 29 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 16 آذر 1402