رابطه رویکردهای تطبیقی سوادآموزی پایه بزرگسالان و کاهش فقر در مناطق منتخب تای، هی مونک، دائو و جوامع بلک تایلندی در ویتنام

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

1 استاد مهمان، دانشگاه ملی ویتنام، دانشگاه علوم اجتماعی و علوم انسانی وعضو هیات علمی ترینیتی کالج دانشگاه دوبلین،ایرلند

2 استاد دانشکده علوم تربیتی، ترینیتی کالج دانشگاه دوبلین، ایرلند

چکیده

در این مقاله دو رویکرد سوادآموزی پایه بزرگسالان و تأثیر آنها بر دسترسی به منابع کاهش فقر در جوامع اقلیت های قومی انتخاب شده در ویتنام مورد بررسی قرار می گیرد. در یک مطالعه چند نمونه ای با استفاده از مصاحبه های ساختمند و نیمه ساختمند ، پژوهشگران برنامه درسی، روش تدریس، آموزش معلم / تسهیلگر، استفاده از زبان های محلی، پیوند با کاهش فقر و فایده عملی سواد و محیط های سواد آموزی را مورد بررسی قرار دادند. اگرچه مدل ها و روش های متعددی برای اجرای برنامه های آموزش پایه بزرگسالان وجود دارد، در این مقاله بر روش بازتاب و برنامه سواد بزرگسالان ویتنام که توسط مقامات آموزش و پرورش محلی اجرا می شود، تمرکز دارد. روش بازتاب رویکرد رشد یافته ای است که توسط سازمان غیر دولتی " کمک عملی " و بر اساس تئوری وجدان پائولو فرایر طراحی شده است. یادگیرندگان بالغ از طریق کشف چالش های رشد مهارت های سواد آموزی و یادگیری را فرا می گیرند. یافته های پژوهش نشان می دهد که چگونه تفاوت در رویکرد سوادآموزی پایه بزرگسالان بر دسترسی اقلیت های قومی به منابع خاص کاهش فقر در ویتنام تاثیر می گذارد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ActionAid Vietnam (2011)  Reflect in Vietnam. Ha Noi: ActionAid. Available from: http://www.reflect-action.org/vietnam [Accessed December 30 2011].
Barton, D. (1994) Globalisation and Diversification:Two opposing influences in local literacies. In: Language and Education. Vol 8, pp. 3-7.
Bryman, A.  (2008) Social Research Methods. Third Edition. Oxford: University Press.
Chambers, R. (2008) Revolutions in Development Inquiry. London: Earthscan.
Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007) Research Methods in Education. London: Routledge.
CSA- Country Social Analysis  (2009) Ethnicity and Development in Vietnam. Washington: The World Bank.
European Union (2005) EU SLLCRDP Final Report. Hanoi: EU Delegation.
Freire, P. (1973) Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum Books.
Kvale, S. (1996)  InterViews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Thousand Oaks: Sage.
LeCompte, M. and Preissle, J. (1993) Ethnography and Qualitative Design in Educational Research. London: Academic Press.
Lincoln, Y. S. and Guba. E. (1985) Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
Nguyen, Thi Thu Phuong and  Baulch, B. (2007) A review of ethnic minority politics and policies in Vietnam. Sussex, UK: Institute for Development Studies.
Robson, C. (2002) Real World Research: Second Addition. Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
Street B. V. and Lefstein A. (2008) Literacy:  An Advanced Resource Book. London: Routledge.
Street, B. V. (1994) What is meant by Local Literacies ?  Language and Education. Vol 8, pp. 9-17.
Swinkels, R. and Turk. C. (2006) ‘Explaining Ethnic Minority Poverty in Vietnam: a summary of recent trends and current challenges.’ Draft background paper for CEMA / MPI meeting on Ethnic Minority Poverty, September 28. Hanoi: World Bank.
Tashakkori, A. and Teddlie, C. (2009) Foundations of Mixed Methods Research. Thousand Oaks, CA : Sage.
Trudell, B. and Klass, A. (2010) Distinction, integration and identity: Motivations for local language literacy in Senegalese Communities. International Journal of Educational Development. Vol. 30, pp. 121-129.
Wedin, A. (2008) Literacy and Power-The cases of Tanzania and Rwanda. International Journal of Educational Development. Vol 28, pp. 754-763.
Yin, R. K. (2009) Case Study Research: Design and Methods (Fourth Edition). Thousand Oaks, CA: Sage.