نیاز به اصلاح سیاست آموزشی برای مقابله با افراط گرایی مذهبی با توجه به سه سند سیاست آفریقای جنوبی

نوع مقاله : Original Article

نویسنده

استاد بازنشسته ، دانشگاه شمال غرب نورث- وست ، آفریقای جنوبی

چکیده

افراط گرائی مذهبی و دیگر صور افراط گرایی در جوامع مدرن وجود دارد. این مقاله به بررسی دلایلی می پردازد که باعث می شوند برخی از جوانان از شیوه های "عادی" زندگی به عنوان شهروندان معقول توام با حیات مبتنی بر رفاه اجتماعی و همزیستی صلح آمیز ، اجتناب ورزند. به نظر می رسد که پاسخ به این مشکل به ماهیت آموزش و همچنین دیگرعوامل و شرایط محیط آنها بستگی دارد. بنیادگرائی می تواند جوان را به افراط گرایی سوق دهد. بنابراین، جوانان باید به نحوی آموزش ببینند که مانع از تبدیل آنها به افرادی افراط گرا شود. این بینش باید در اسناد سیاست های آموزشی منعکس شود. در مقاله حاضر سه سند رسمی دولت افریقای جنوبی تحت عنوان " بیانیه ارزش ها، آموزش و دموکراسی (2001)" ، " سیاست ملی آموزش مذهب (2003)" و " سند برنامه درسی و ارزیابی خط مش ارزشیابی (2011) " مورد بررسی قرار گرفته تا نشان دهد که چگونه اسناد سیاست و خط مش ها راهبردهای پیشگیری از افراط گرایی (مذهبی، فرهنگی و سیاسی) را مدنظر قرار دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ariely, D. 2010. The upside of irrationality. New York: HarperCollins.
Armstrong, K. 2009. The case for God. What religion really means. London: The Bodley Head.
Davies, L.  2009.  “Educating Against Extremism: Towards a Critical Politicisation of Young People.” International Review of Education, 55(2-3):183-203.
De Vos, P. 2011b. Constitutionally Speaking. 14 March. constitutionallyspeaking/dreadlocks-at-school-must-be-allowed [Accessed: 30 January 2013]
De Wee, M. 2015. “Raad wil ouers bewus van IS maak.” [Council wishes to make parents aware of IS.] Beeld, April 13.
Delors, J. (Chairman). 1996. Learning: The Treasure Within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century. New York: UNESCO Publishing.
Eriksen, L., Booth, R., Townsend, M. & Murray, W. 2015. “Copenhagen shootings suspect was ‘known to police.”  The Guardian, February 15. Accessed April 23, 2015.                                                                                                           http://www.theguardian.com/world/2015/feb/14/copenhagen-cartoonist-charlie-hebdo-style-attack
Govender, S. 2015. “Comic in ‘regular’ Muslim campaign.” Sunday Times, April 19.
Henderson, A. 2013. 10 of the worst terror attacks by extreme Christians and Far Right White men. www.alternet.org/tea-party-and-right/10-worst-terror-attacks-extreme-christians-and-far-rigth-white-men (Accessed 14 January 2016)
Johnson, T. K. 2014. Why is religious extremism so attractive? International Journal for Religious Freedom 7(1/2):9-12.
Kupermintz, H. & Salomon, G. 2005 Lessons to be learned from research on peace education in the context of intractable conflict. Theory into Practice, 44(4):293-302.
Lazar, A. & Hirsch, T.L. 2014. High school students and online commemoration of the group’s cultural trauma. Research in Education, 92: 72-78. November. 
Modjadji, N. 2015. “Girl, 15, pulled from ‘IS flight’.” The Citizen, April 7.
Naidoo, P. 2009. Taming the young lions: the intellectual role of youth and student movements after 1994. In: Gumede, W. & Dikeni, L. 2009. The poverty of ideas. South African democracy and the retreat of intellectuals. Sunnyside: Jacana Media. (pp. 152-168).
Nawaz, Z. 2014. Laughing all the way to the mosque. London: Virago Press.
Nissen, L. S. 2014. “Inside ISIS: the making of a radical.” Narrative.ly/stories/inside-isis-the-making-of-a-radical/ (Accessed on 4 May 2014.)
Nolan, A. 2009. The spiritual life of the intellectual. In: Gumede, W & Dikeni, L (Eds.) The poverty of ideas. South African democracy and the retreat of intellectuals. Auckland Park: Jacana. (p. 46-54).
Nussbaum, M .C. 2011. Creating Capabilities. Cambridge (Mass.): The Belknap Press.
Nussbaum, M. C. 2012. The new religious intolerance. Cambridge (Mass.): The Belknap Press.
Pennington, B.K.  2012.  Teaching Religion and Violence. Oxford University Press.
Potgieter, De W. 2014. Black Widow White Widow. Johannesburg: Penguin Books.
Preston, J., Feinstein, L. and Anderson, M.  2005. “Can adult education change extremist attitudes?”  London Review of Education, 3(3):289-309.
Rieker, P. (Ed.) 2004. Einleitung (Introduction). In: Rieker, P. 2004. Der früe Vogel vängt den Wurm! Soziales Lernen und Prävention von Rechtsextremismus und Fremdfeindlichkeit in Kindergarten und Grundschule, 1-5. Halle: Deutsches Jugendinstitut Arbeitstelle.
RSA. 2003. National Policy on Religion and Education. Government Gazette 25459, vol. 459. 12 September. (National Policy Act 27 of 1996).
RSA. Department of Basic Education. 2011. Curriculum and Assessment Policy Statements: National Curriculum Statement. Further Education and Training Phase. Pretoria.
RSA. Ministry of Education. 2001. Manifesto on Values, Education and Democracy. Pretoria.
RSG.  2015. “Praat saam.” Radio Programme, April 9.
Salaam, A. 2013. “The psychological Make-up of Mohammed Yusuf.” In: Mantsikos, I. (Ed.) 2013. Boko Haram: Anatomy of Crisis, 46-52. Bristol: University of Surrey.
SAPA-AP, The Telegraph, Al Jazeera, Geo TV and The Independent. 2015. “Christene verbrand 2 na bomme.” [Christians burned 2 after bombs.] Beeld, March 16.
Schneller, P. L. 2011. The creative spirit. In: Schneller, P. L. & Wolhuter, C C. 2011. Navigating the C’s. An introduction to Comparative Education. Potchefstroom: Keurkopié. (p. 169-192).
Schreiner, P. 2005. Religious education in Europe. Oslo: Comenius Institute, Oslo University. 8 September. ci-muenster.de/pdfs/themen/europa2.pdf. p.6. [Accessed: 9 November 2012]
Sitzer, P., Heitmeyer, W.  2008. “Right-wing extremist violence among adolescents in Germany.” New Directions for Youth Development, 2008(119):169-185.
Smelser, N. J. 2004. Psychological trauma and cultural trauma. In: Alexander, J.C., Egerman, R., Giesen, B. Smelser, N.J., Sztompka, P. & Whittrock, B. 2004. Cultural Trauma. Berkeley: University of California Press. (pp. 1-30).
Van Crombrugge, H. 2006. Denken over opvoeden. [Thinking about education.] Apeldoorn: Garant.
Van Liere, L.  2014. “Tell us our Story: Understanding 'Religion and Violence' in Multiple Contexts of Learning.” Exchange, 43(2): 153-175.
Von Hippel, K. 2002. “The roots of Terrorism: Probing the Myths.” The Political Quarterly, 73: 25-39.
Wahl, K. 2004. Gibt es mögliche Vorlaüfer für Rechtsextremismus und Fremdfeindlichkeit, die sich bereits im Kindergarten- und Grundschulalter zeigen? [Are there forewarning symptoms indicating right –wing extremism and xenophobia already showing in pre-shool and primary school age?] In: Rieker, P. 2004. Der früe Vogel vängt den Wurm! Soziales Lernen und Prävention von Rechtsextremismus und Fremdfeindlichkeit in Kindergarten und Grundschule, 9-19. Halle: Deutsches Jugendinstitut Arbeitstelle.
Wright, R. 2009. The evolution of God. New York: Little, Brown & Company.