هدف از این مقاله مقایسه برنامه درسی آموزش شیمی برای پایداری در مدارس ایالات متحده آمریکا، فنلاند، چین، نیجریه و ایران است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت از نوع پژوهش های کیفی، از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی، از نظر هدف در زمره پژوهش های کاربردی و از جهت روش، تطبیقی می باشد که با استفاده از رویکرد چهار مرحله ای جورج بردی تشابه ها و تفاوت های عناصر اصلی برنامه درسی از جمله منطق، هدف، محتوا، روشهای یاددهی-یادگیری و شیوه های ارزشیابی آموزش شیمی برای پایداری را در کشورهای مورد مطالعه ارائه شده است. استراتژی انتخاب کشورها " نظام های متفاوت، برون داد های متفاوت " وروش نمونه گیری، هدفمند است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که شباهتها بیشتر در ارتباط با منطق و اهداف و تفاوتها عمدتا متوجه محتوا و روشهای یاددهی-یادگیری است. وجه مشترک منطق و اهداف آموزشی در پنج کشور، مرتبط نمودن شیمی به مسائل اخلاقی و اجتماعی و جلوگیری از آلوده شدن آب و هوا است. عمده ترین تفاوت بین کشورها آزادی معلمان در انتخاب محتوا و روش تدریس است که این آزادی در فنلاند بسیار بیشتر است. با توجه به یافته ها، توجه برنامه ریزان درسی و وزارت آموزش وپرورش ایران باید به این نکته معطوف گردد که طراحی برنامه های درسی براساس نیازهای جامعه، صنعت، حفظ محیط زیست و هماهنگ با تکنولوژیهای روز دنیا باشد.
حبیبی, لیلا. (1400). مطالعه تطبیقی آموزش شیمی برای پایداری در برنامه درسی
دوره متوسطه در کشوهای منتخب. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی, (), -. doi: 10.22034/ijce.2022.241542.1191
MLA
لیلا حبیبی. "مطالعه تطبیقی آموزش شیمی برای پایداری در برنامه درسی
دوره متوسطه در کشوهای منتخب". فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی, , , 1400, -. doi: 10.22034/ijce.2022.241542.1191
HARVARD
حبیبی, لیلا. (1400). 'مطالعه تطبیقی آموزش شیمی برای پایداری در برنامه درسی
دوره متوسطه در کشوهای منتخب', فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی, (), pp. -. doi: 10.22034/ijce.2022.241542.1191
VANCOUVER
حبیبی, لیلا. مطالعه تطبیقی آموزش شیمی برای پایداری در برنامه درسی
دوره متوسطه در کشوهای منتخب. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی, 1400; (): -. doi: 10.22034/ijce.2022.241542.1191